Czy ilość zadań, na której się skupiasz, powoli Cię przerasta? W obecnym świecie wszystko walczy o naszą uwagę, ale też i my chcemy robić coraz więcej i więcej. Jednak na czym się skupić? Problem nie leży nawet w tym JAK to zrobić, ale CO wybrać? Pomocny w tym okaże się dzisiejszy wpis. Dowiedz się, czym jest technika 25/5 i jak ona może Ci pomóc ustalać cele i wybierać priorytety w swoim życiu.

Czym jest technika 25/5

Technika ta jest sposobem ustalania celów i priorytetów, zarówno w życiu, jak i w pracy. Przypisuje się jej stworzenie Warrenowi Buffettowi. Jest ona prosta, i składa się z 3 prostych kroków:

1) Spisz 25 rzeczy, które chcesz zrobić w ciągu kilku lat

Wypisz dowolne rzeczy, które chcesz zrobić. Może to być wycieczka, zmiana pracy, lepsze relacje z rodziną, zmiana auta na nowsze, kupno nowego domu, remont, nauka języka itd. Cokolwiek, co chcesz osiągnąć w pół roku, rok czy kilka lat. Nie musi to być nic wielkiego, bo to nie chodzi o wielkość, ale o to, żeby wypisać swoje plany. Planów musi być co najmniej 25, może być ich więcej, ale to raczej rozdrabnianie się. Liczba 25 jest osiągalna dla każdego, chociaż niektórzy będą musieli się dobrze zastanowić.

2) Wybierz z listy 5 priorytetów

Wybierz z tej listy 5 najważniejszych rzeczy do zrobienia. Wiem, że może być to ciężkie, ale musisz to zrobić. Jeżeli masz problem z wyborem, porównuj ze sobą rzeczy pod kątem przyjemności podczas robienia i pozytywnego efektu na Twoje życie po skończeniu. W tym przypadku te 5 rzeczy to konkretna i dokładna liczba i nie może być ich mniej ani więcej. Jest to idealna liczba, aby nie znudzić się robieniem cały czas tego samego, ale też nie rozdrobnisz się strasznie, codziennie robiąc coś zupełnie innego, co nijak nie przełoży się na długoterminowe efekty.

3) Skup się na tych 5 priorytetach w życiu

Właśnie posiadasz 2 listy – listę tych 5 najważniejszych Ci rzeczy, oraz listę 20 nie najważniejszych rzeczy. Jeżeli chodzi o najważniejsze, to skup się na nich najbardziej, jak dasz radę. W końcu są najważniejsze. Tutaj polecam zasadę 80/20, czyli 80% Twojego wolnego czasu na te zadania, a 20% czasu na inne rzeczy.

Jeżeli chodzi o drugą listę, tą 20 nie najważniejszych zadań, to to jest lista rzeczy, których musisz unikać. Powtórzę:

Lista 20 nie najważniejszych rzeczy to lista rzeczy, których musisz unikać!

To jest ta drobnica, którą niby chcesz robić, ale nie jest najważniejsza, ale trochę robisz, bo lubisz, ale… Po prostu nie, nie zajmuj się nimi. To te zadania zabierają Ci czas, który możesz przeznaczyć na te najważniejsze sprawy. Wiem, że kusi, wiem, że będzie trudno, ale jeżeli chcesz osiągnąć te 5 najważniejszych rzeczy, musisz, powtarzam, musisz zrezygnować z tych 20. Przynajmniej do czasu skończenia jakiegoś zadania z pierwszej listy.

Podsumowanie

Technika jest prosta, ale jej wykonanie strasznie trudne. Wielokrotnie złapiesz się na tym, że chcesz poświęcić trochę czasu na te mniej ważne rzeczy, ale jeżeli już musisz, rób to świadomie. Pamiętaj, że właśnie skupiasz się na nie najważniejszych rzeczach. A najlepiej nie daj się tym mniej ważnym sprawom.
Musisz nauczyć się odmawiać, tak innym jak i sobie. Musisz umieć się skupić tylko na tych 5 zadaniach. To będzie trudne, ale efekty przekroczą Twoje oczekiwania. Nagle się okaże, że jest możliwe osiągnięcie wielu rzeczy, lub ich drastyczne przyśpieszenie. Właśnie dlatego zrób listę najważniejszych rzeczy, unikaj tych mniej ważnych, i dzięki temu rób więcej, koncentrując się tylko na priorytetach!