Dla większości z Nas praca zajmuje około połowę świadomego życia. Czasami ją uwielbiamy, czasami ledwo w niej wytrzymujemy, jednak jest ona nieodłączną częścią dnia. Aby tego czasu nie zmarnować, i wyciągnąć z niego więcej, poznaj 12 sposobów jak zwiększyć produktywność pracy i nauki. Zapraszam do lektury!
Zawartość wpisu
Zjedz śniadanie
Jakbyśmy nie patrzyli, śniadanie jest ważne. Może nie jest najważniejszym posiłkiem dnia, ale jednym z ważniejszych. Warto zjeść nie za duże, pożywne śniadanie, które da Ci energię na kilka kolejnych godzin. Te godziny to w 90% przypadków Twój najproduktywniejszy czas w ciągu dnia, więc energia się przyda🙂
Dodatkowo dobre śniadanie poprawi ci nastrój. Ważne jednak, żeby śniadanie nie było za duże. Unikaj też gotowego przetworzonego jedzenia czy przekąsek z dużą ilością cukru. Płatki owsiane, jogurt, owoce czy jajka i ciemne pieczywo nadadzą się idealnie.
Lekki wysiłek przed pracą
Postaraj się 10 minut z rana poćwiczyć w dowolny sposób. Joga, rozciąganie, spacer, lekkie ćwiczenia – słowem, cokolwiek, co rozrusza Twój organizm. Poprawi to Twój nastrój, obniży stress i przyśpieszy działanie organizmu. Nie musi to być długi trening, nawet te 10 minut jest wystarczające, żeby odczuć pozytywne efekty. Przykładowo, jeżeli masz niedaleko pracę, przejdź się do niej piechotą lub pojedź rowerem. Ewentualnie wysiądź jeden przystanek wcześniej lub zaparkuj samochód parking dalej. Jeżeli pracujesz w domu, możesz np. przejść się piechotą do sklepu, schodząc i wchodząc schodami. Takich sposobów na małe aktywności z rana możesz znaleźć sporo, wystarczy poszukać.
Szklanka wody
Kiedy przez cały dzień niczego się nie napijesz, czujesz się strasznie odwodniony, a skupienie jest trudniejsze. Dokładnie to samo dzieje się z rana, po nocy snu. Dlatego po wstaniu polecam wypić szklankę zimnej wody z sokiem z cytryny. Najlepiej na pusty żołądek. Po wypiciu poczekaj 15 minut przed jedzeniem. Dzięki temu wszystko się szybko wchłonie, Twój organizm ruszy z kopyta, a produktywność pracy zmieni się diametralnie.

Woda i kranowa, i mineralna jest dobra, byleby była :D
Zaplanuj dzień
Zaplanuj to, co chcesz w danym dniu osiągnąć, najważniejsze zadanie, zadania dodatkowe, to, gdzie i kiedy chcesz się udać, i całą masę innych rzeczy. Plan dnia pozwoli Ci po prostu działać, a nie cały czas zastanawiać się, czy czegoś nie pamiętasz, czy wszystko jest ok, czy wiesz co robić. Planować zadania możesz w różny sposób, polecam Ci wpis o planowaniu dnia oraz wpis o matrycy Eisenhowera
Unikaj Social Mediów z rana
Social media sprawiają, że tracisz skupienie na tym, co ważne. Spróbuj powstrzymać się od nich z rana. Ranek to czas dla Ciebie, czas, kiedy nastawiasz się na cały dzień. Zaplanuj dzień, poćwicz, poczytaj, odpocznij, inaczej mówiąc, rozwiń siebie, zamiast oglądać pożeracze czasu. Social media mogą od rana podnieść stres, uczucie smutku czy frustracji, a nawet zazdrości. Nie najlepszy początek dnia, prawda?
Usuwaj rozpraszacze
Unikaj rozpraszaczy, bo to one najbardziej zmniejszają Twoją produktywność pracy. Wyłącz powiadomienia z poczty, wycisz telefon, a najlepiej wynieś go do innego pokoju, zainstaluj sobie aplikacje blokujące itd. Postaraj się, aby jak najmniej rzeczy Cię rozpraszało, nawet małych. Jak pokazują badania, nasz mózg cały czas obserwuje środowisko, i każda mała rzecz, która się w nim pojawi, każdy nowy bodziec, każde zaświecenie się telefonu, każdy ping dźwięku od razu zajmuje nasze podświadome myśli. Skupmy się na pracy, nie na telefonie.
Zorganizuj środowisko
Dalszą częścią walki z rozpraszaczami jest posprzątanie środowiska pracy. Jeżeli pracujesz przy biurku, usuń z niego wszystko poza tym, co jest niezbędne na tu i teraz + notatnik. Niech nic więcej Cię nie rozprasza. Jeżeli pracujesz w innym miejscu, również pozbądź się wszystkiego, co może potencjalnie Cię rozpraszać. Dodatkowo warto posprzątać swoje miejsce pracy, poodkurzać, pozmywać itp. Dzięki temu nawet to nie będzie odciągać Twoich myśli od pracy.

Czyste biurko… Każdy chciałby je takie mieć :)
Skupiaj się na jednej rzeczy na raz
Zamiast zajmować się wieloma rzeczami naraz, wierząc w multitasking, skup się na jednej rzeczy. Badania oraz życie pokazuje, że ci, którzy skupiają się na tylko jednej sprawie, osiągają większe wyniki, między innymi dzięki lepszemu skupieniu, niż ci, którzy próbują robić wszystko naraz. Zrób jedną rzecz, potem drugą, trzecią i kolejną. Zrobisz więcej i szybciej🙂
Zajmij się najważniejszą rzeczą na początku
Jeżeli mówimy o robieniu jednej rzeczy, to zawsze warto zacząć od najtrudniejszej. Z rana mamy najwięcej energii, pod wieczór już jest jej mało. Zostawianie więc najtrudniejszego zadania na koniec nie jest najlepszym pomysłem, prawda? Jeżeli chcesz wiedzieć, jak ustalić ten najważniejszy na dzisiaj cel, sprawdź ten wpis.
Rób przerwy
Robienie przerw jest niezwykle ważne. Pozwala Ci odpocząć, na chwile zmienić kontekst i otoczenie, a po chwili wrócić ze świeżym umysłem do pracy. Polecam tutaj technikę Pomodoro, więcej o niej znajdziesz tutaj.
Daj sobie czas na nierobienie niczego
Podczas dnia, najlepiej po pracy, daj sobie 15-30 minut na to, żeby nie robić nic. Absolutnie nic. Usiądź sobie wygodnie, najlepiej na świeżym powietrzu, weź notatnik i długopis, nie rób nic. Nie słuchaj muzyki, nie oglądaj telewizji, nie obserwuj, co się dzieje za oknem. Nic. Po chwili myśli zaczną same płynąć, być może o problemie, który masz, być może o pomysłach czy innych rzeczach, o których sporo myślisz, a być może o rzeczach wydawałoby się nieważnych. Polecam jednak w ten sposób posiedzieć i pomyśleć, czasami można wpaść na świetne rozwiązanie obecnego problemu. Paradoksalnie, produktywność pracy podnosi jej nie robienie.
Podsumuj dzień
Na sam koniec dnia spróbuj przez chwile podsumować dzień. Co było dobrego, co złego, co się udało, znajdź trzy rzeczy, z których czujesz dumę, może 3 rzeczy, osoby lub sytuacje, którym jesteś wdzięczny. Takie podsumowanie może zabrać Ci na początku z 10-15 minut, ale z czasem dojdziesz do 5 minut. Niewielki nakład czasu i pracy, a dzięki temu poczujesz się lepiej, i lepiej nastroisz na następny dzień. Poza tym zwykle pamiętamy wszystko, co nam nie wyszło, a o to, co nam wyszło trudniej. Przypominając to sobie codziennie, budujesz też swoje poczucie własnej wartości. A to jest coś, czego nie można kupić🙂

Podsumowanie dnia podczas słuchania ulubionej muzyki to jeden z najlepszych momentów dnia
Podsumowanie
Jak widzisz, sporo rzeczy trzeba ogarnąć, jednak nie martw się. Nie próbuj robić wszystkiego naraz. Weź jeden sposób, wdróż go spokojnie, przez np. miesiąć, i dopiero zacznij działac nad kolejnym. dzieki temu ta zmiana życia nie będzie zbyt duzym szokiem i będziesz mieć więcej chęci, żeby w niej wytrwać. Dlatego pamiętaj, spokojnie poprawiaj swoje osiągi zawodowe, poprawiaj siebie, i rób więcej, poprawiając jakość pracy.
Zostaw komentarz